Fredag 1/4…

…startade som dagen innan med frukost på hotellet. Vädret visade sig dock inte från sin bästa sida, det var betydligt kyligare, regnigt och grått. Receptionen har som service att ringa och beställa taxi närhelst man vill och en bil rullar fram inom fyra minuter. 9.50 var vi framme vid Schindlers fabrik där en svensktalande guide tog emot oss för en privat visning. Vi var absolut inte ensamma på stället, det var flera större grupper som oxå skulle runt med sina guider. Idag finns inte mycket kvar av fabriken mer än Oscars kontorsrum, trappan och ingången till fabriken/ kontoret, i övrigt är allt förvarat och uppbyggt som ett museum.

Åter igen, en superproffsig guide som gjorde rundvandringen givande och intressant till priset av 120 zl/pers (260kr) En del sanningar om vissa förskönande detaljer från Schindler-filmen blev vi serverade både idag och igår på rundvandringen och det var lite småkul att få höra om dessa. Då det är otroligt mkt information under ca 1,5 timme så visar jag bara några av de bilder jag tog

Ingången till kontoret

Ingången för fabriksarbetarna

Minnestavla på husfasaden

Guiden visar hur man satte upp anslag på husväggarna för att få ut information

Vi genomfors av obehag när stora nazistflaggor dök upp så nära inpå oss

En vaktuniform (notera dödskallen på kragen och mössan)

Inte undra på att folk led av svält och att svarta marknaden växte sig allt större!

Vapenarsenal

Så här kunde det se ut nere i källaren hos folk som riskerade sina egna liv för att gömma judar

Som sagt, fler bilder kommer längre fram. När vi var klara så högg vi en taxi som körde oss till judiska kvarteret för 25 zl (54kr) En väldigt pratglad äldre man som nog gärna hade extraknäckt som guide 😉 Vi tog en lunch bestående av svampsoppa och gräddig pasta med kyckling och spenat

Eftersom restaurangen inte hade nån toalett så gick vi vidare några meter till ett ställe som fått bra betyg. Toaskyltarna var riktigt söta

Hans och hennes

En av tjejerna var sugen på varm choklad och mannen ville prova en ölbricka

Plac Nowy 1, ett trevligt ställe

Eftersom den pratglada taxichaffisen visat vägen till en av galleriorna, Galeria Kazimierz, så tog vi ännu en promenad. Matte hittade en snygg skinnjacka för 600kr och några tröjor och tjejerna gick bananas i klädaffärerna. Givetvis blev vi vuxna less rätt fort och lämnade brudarna i shoppingens värld och traskade tillbaka till judiska kvarteret där vi hittade ett minst sagt speciellt ställe. Alla bord var nämligen symaskinsbord!

Lite burleskt, mystiskt och mysigt

När tjejerna handlat klart så anslöt dom sig till oss för att leta upp ett middagshak. Alltså det känns som att vi inte gör annat än promenerar och äter! 😉 Restaurang Starka, som oxå ligger i judiska området bjöd på den hittills godaste maten!

De hade olika egengjorda vodkas och Matte tog in päronvodka och äppel-/kanelvodka. Sen blev det att köpa med hem en flaska av päronvarianten. Den ska hållas väl kyld i väntan på nåt speciellt tillfälle för gudarna ska veta att vi inte behöver fylla på spritförrådet då det redan är överfullt och vi sällan dricker nåt! På den här resan har Matte hunnit med några snaps, cosmopolitan, mojito och nån mer drink som jag glömt. Han lär hinna med några fler innan vi flyger hemåt misstänker jag 🙂

En rask promenad hemåt i Krakow by night

Imorn är det Auschwitz och Birkenau, mentalt påfrestande ställen så nu är det godnatt!