Söndag 3/4…

…sista heldagen i denna vackra stad. Eftersom vi inte hade nån utflykt med hämtning inplanerad så tog vi dagen som den kom. Frukosten på hotellet skippade vi och gick till torget där Costa Coffee fick stå för dagens första måltid.

Solen sken men kvicksilvret i termometrarna hade inte hunnit vakna till liv så en jacka var skön att ha på sig första morgontimmarna. Vi gick runt i centrala stan och styrde apostlahästarna ut mot Wawels slott.

Vid ett tillfälle klev jag ut några steg på gräsmattan för att fota lite längre ifrån. En stund senare kom en barsk vakt fram med ihopdragna ögonbryn och sa nåt åt mig på polska och jag fattade ju såklart nada. Frågade på engelska om jag inte fick fota där, ibland är det ju lite si och så med vissa regler. Han svarade på polska men utifrån hans gester så förstod jag att jag brutit mot reglerna då jag klivit ut på gräset. Jag höll fullkomligt på att göra i brallan och hann börja tänka på böter eller ännu värre! Bad så hemskt mkt om ursäkt, både med gester och på engelska. Han muttrade och gick vidare, lämnade mig med pickande hjärta och röda kinder. Sen visade det sig att det satt några enstaka små solblekta förbudsskyltar uppsatta efter gräskanterna. Denna man hade att göra, vi satte oss på en bänk i solen och hann bevittna många tillsägelser till folk som ville fota vårblommor, slottsbyggnader osv

Ett litet klipp från snapchat

När vi sett oss mätt på utsikten och njutit en stund i solen så promenerade vi ner till ett mysigt café där vi tog en glass- och dryckespaus

Iskaffe

Coola brillormar lapar sol

Tilda vilar ögonen fram och åter
😀

Älskade maken kan vara både kärleksfull och romantisk när han vill
❤️

Väl tillbaka i centrum så satte vi oss på ett annat café, där två av våra ”krav” på bra servering fanns- gratis toalett och wi-fi 😉

Svårt att avgöra vilka brillor som är bäst

Dryckes- och matstopp i all ära, det är inte inne man ska sitta när vädret är vackert 🙂 Mitt på gatan kom en tjej med mantel och speciell utstyrsel. Hon gav oss ett kort och gjorde reklam för ett ställe i Harry Potter- anda. När Sofia hörde att man kunde beställa in Butterbeer och Pumpkinjuice så började hon skaka av upphetsning. Jag gissar att jag inte behöver säga att hon är helt såld på serien och kan allt som är värt att veta efter flera varv filmer och böcker

Mystisk källarlokal

Några av oss var sjukt sugna på glass så vi gick mot ett av alla ställen som har superglassen nr1. Helt plötsligt kom en man fram och placerade en fågel på Tilda och en på Sofia. Och som om inte det var nog så hade Tilda fått ännu en pippibird på huvudet!

Byebye välkammade frisyren
(alltså jag älskar den här bilden, snacka om härliga miner)

Inte ska ni tro att det slutade där! Innan jag visste ordet av det så hade även jag fått närkontakt med en fjäderskrud

Ehhh what?!

Superglassen nr1 för endast 5 zl (11kr)

Äter glass och kebab ute på murstenarna

Här i stan trängs cyklar, mopeder, bilar, golfbilsbussar, hästdroskor och spårvagnar i en salig röra

Kl 17 hade vi bokat bord på restaurang Pino och innan dess så gick jag och Sofia till hotellet för en bensträckare medan Matte och Tilda hyrde varsin Seg-Way som de susade runt på i en halvtimme

Sista matbilderna för den här resan? 😉

Vi fortsatte att spankulera i stan efter middagen och inväntade att kl skulle närma sig 20 då vi bokat upp mera biljard som avslutning på kvällen.

Imorn bär det av hemåt och även om resan har varit helt fantastisk så ska det bli skönt att landa in i hemmet sent på kvällen!