Ett nytt försök…

…att få ner gårdagens händelser, nu är jag lite piggare än igår 😉

Vi åt en riktigt god frukost på hotellet innan vi blev upphämtande av en minibuss kl 10. Förutom chaffisen så följde en guidepraktikant med på vägen till saltgruvorna där vi skulle möta upp ett busslast med ytterligare 19 svenskar. Wieliczka ligger drygt en mil utanför Krakow så turen gick hyfsat fort…. fast det var väl en underdrift. Herreminje vad dom kör här!! Det är kraftiga inbromsningar, tvära girar, gasa-bromsa-gasa-bromsa hela tiden och filbyten som gör att hjärtat slår dubbla slag ibland. Phuu nåja vi har inte varit med om nån incident än så länge 🙂

När vi kom fram till stället så mötte vi de andra i gänget samt den svensktalande polska guiden och hon fixade ut entrébiljetter och ”hörapparat” inkl lurar åt alla. Vi rattade in kanal 102 för att kunna höra vad just våran guide berättade. Det var en strid ström med grupper hela tiden och med tanke på att de har över en miljon besökare om året så var det ändå väldigt smidigt och inga långa köer nånstans. Med andra ord så hade vi tur att det inte var riktigt högtryck just igår.

Min make/ turist/ skogshuggare/ fransman… bilden har fått många kommentarer

Utomhus var det 18 grader varmt så vi fick för oss att vi kanske borde ha jackor på oss nere i gruvorna för det är svalare där men näe, det behövdes inte. Det var riktigt behagligt trots att vi som mest var nere på 130 meter under marken, på tredje nivån av totalt nio. För att ni inte ska behöva läsa om alla faktadetaljer kring gruvorna så länkar jag in lite info HÄR så är det valfritt att läsa.

378 trappsteg neråt så nådde vi 64 meter under mark och där började vår vandring. Vi fick se otroliga skapelser gjorda av kombinationen människohanden/ naturen, en musikupplevelse och en kort men imponerande film.

Brudarna testade äktheten i saltstensväggarna

Nu snackar vi rejäla timmerväggar!

Saltet ser ut som blomkål eller popcorn

En underbar underjordskyrka vissa saker är gjorda av trä men där det mesta är gjort av salt…

…till och med kristallkronorna!

Konst utmejslat i saltväggen

Ja det finns som sagt oändligt imponerande och vackra saker att visa upp men resten kommer sen. För att få fota alla dessa saker (vilket man definitivt vill göra) så får man betala 10 zl (22kr) och då får man en klisterlapp att fästa på valfritt synligt ställe

Turen slutade med en runda i souvernirshoppen där man kan köpa salt i alla de former som är utvunnen ur grottorna. Vi betalade 160 zl (348kr) per pers och då ingick transport, reseledare, guidning och inträde. Kl 14 rullade vi tillbaka med minibussen och det var underbart ute! Våren kommer som en explosion här, man ser från dag till dag hur knopparna växer i blommor och träd.

Lovely

Eftersom det kurrade i våra magar så letade vi upp ett hak som Fia gärna ville testa, KFC. Kanske ingen gastronomisk orgasm i gommen men helt okej

Efter maten satte vi oss mitt på torget och vände våra bleka ansikten upp mot solen i väntan på att klockan skulle slå halv fem. Då startade en Free Walking Tour. Några gånger under dygnet så står det guider med olika landsflaggor och inväntar folk som är intresserade av en promenad med dom runt olika områden och med guidning på olika språk. Dessa promenader är gratis och i slutet får man lägga valfri dricks åt guiden som tack. Vi valde en engelsk tur runt judiska kvarteret, gettot och ut till schindlers fabrik. Vår guide hette Jacek- en helt fantastisk polack med stor portion humor och god berättartalang.

Utanför Krakows äldsta synagoga

Trappan där Danka Dresner och hennes mamma får gömma sig undan nazisterna

Bron över floden Wisla. Här har mängder av kärlekspar märkt upp hänglås med deras och en partners namn/ initialer, låst fast dom och slängt ner nycklarna i floden som tecken på ett livslångt förhållande (men på vissa ställen är det bortklippta gallerflikar så alla höll nog inte livet ut 🙂 )

Nöjda brudar med trötta ben åkte längst bak i ”turistgolfbussen”. Vi var så lata efter den 2,5 timme långa turen att vi liftade tillbaka till stan för hutlösa 40 zl (87kr) dyrare än en taxi men vi orkade inte jaga ikapp en!

Eftersom klockan passerat 19 så var det hög tid för mat. Vi gick till en italiensk restaurang med jättegod mat (Matte var mest nöjd över sin 4:a snaps för 7 zl (15kr))

Fyra maträtter, fyra desserter, en vodkasnaps, två färskpressade lemonader, en bubbelvatten, en läsk, en Irish coffee, en French coffee och tre stora öl för 500 svenska kronor!

En kanonbra dag, och mycket tack vare två top-of-the-line-guider!