Lite kvalitetstid…

…med familjens minsting. Sen länge tillbaka hade vi bokat in en helg där fullt fokus och umgänge med snorpan stod på agendan. Med många tonåringar i huset så går rätt mycket tid åt till tuffare problemlösningar, diskussioner och medling rörande större frågor/ problem än vad en fyraåring är delaktig i. Lycksele djurpark har vi gjort x antal gånger och vid det här laget är konceptet välkänt och nyheterna är få. Men å andra sidan så är avståndet dit hyfsat lagomt, anläggningen är fint utformad, det känns rent och fräscht och framför allt så tilltalar det små barn 🙂

När nattjobbande pappan steg upp i fredags så packade vi in oss i bilen och rullade söderut. Ingen av oss har kört via Sk-å förr så vi bestämde oss för att testa den rutten. Ca 25 mil senare nådde vi Ansia Camping och fick vår stugnyckel. Senast vi besökte djurparken så valde vi att bo i en minisvit på Hotell Lappland men i år valde vi alltså stuglivet. Sist jag checkade in på campingen var som husvagnscampare när mina större barn var små, alltså för ungefär 14 år sen! Jag har aldrig testat att bo i deras stugor och jag är glad att vi valde det alternativet. Dels för att vi hade ett helt underbart sommarväder men även för friheten för liten. Hon mer eller mindre bodde i lekparken och hittade flera kompisar som hon drog med sig till stugan för att visa var hon bodde 😉

Vi bodde i stuga 27, en fyrbäddsstuga med två sovrum, kombinerat kök- och vardagsrum samt en fräsch toalett med bastu. Stugan var belägen precis ovanför badplatsen och från verandan hade vi uppsikt över lekpark och restaurang. Visst var vi i lekparken med Sally kortare stunder men oftast körde hon ”hem” oss och ville vara ifred så vi parkerade oss i solskenet på verandan och höll distanskoll på henne. Vi är ju inte nykterister, inte ens i barnens sällskap (även om vår vardag numera är nykter till 98% då familjen bl.a består av fyra tonåringar) men man kan väl inte heller beskyllas för att vara partyfolk. När jag fått i mig en halv öl på 3 timmar och Matte börjar muttra om att ölen dunstar upp istället för att drickas upp så kan man konstatera att jag har annat att göra än att njuta av en god öl 😉 Nåja, nån liten öl gick allt ner där på verandan.

Vackert när vi kom fram på fredag em och kunde bevittna badande glada ungdomar på badplatsen

Restaurang och lekpark låg på bra avstånd

Fräsch interiör i hyfsat nya stugor

Far och dotter matar halvtama änder

Filmade när Sally premiärmatade fåglarna med skräckblandad förtjusning 🙂

Ingången till Barnens djurpark

Keliga söta killingar. Insåg att vita kläder är osmart att ha vid ett sånt här besök 😉 Lillen ville gärna leka knähund…

…och snutta på locket till bröstfickan till Sallys stora förtjusning!

Jodå hon tordes klappa djuren även om vi inte stod alldeles bredvid

Väntar på tuff-tuff-tågets avgång 11.45

Paus och bensträckning uppe vid björnhägnaden

Ponnyridningen kostade 40kr och rundan tog max fem minuter men klart prisvärt för vår lilla donna

Allvarsam och koncentrerad när rundan är på väg mot slutdestination!

Hehe klart att vi var tvungna att ta ett familjefoto!

Kul att köra nyckelpige-båt

Kul att hjälpa pappa dra flotten från ena sidan till den andra

Mindre kul när modet sviker och hängbron ser alltför brant ut

Yummie med sockervadd! (Och kladdigt som %$€£#)

När både djurpark och lekpark var avklarade så stannade vi till vid ett café för lite kaffe och glass. Sally ville smaka min glass och givetvis lyckades jag dra ner min kaffekopp rakt ner i knät när jag skulle räcka över glassen! Tursamt nog så dricker jag alltid mjölk med kaffe istället för tvärtom så jag brände mig inte men mina vita byxor var definitivt inte helt vita efteråt *suck*

Duktigt Vera, duktigt!

Vi åkte raka spåret till stugan så jag kunde svira om och blötlägga brallorna. Sen dukade vi fram en riktigt smarrig och mysig middag på verandan

Kex, vitt bröd, olika ostar, skinkor, helgrillad fläskfilé, potatissallad, vindruvor, melon och coleslow

Skön kvällstemp

Lite svårtydd bild men sent på kvällen myste Sally och en av de nya vännerna med melonbitar i solnedgången ❤️ Flickorna ville ”prata ifred” så de tog ner varsin stol från verandan och satte sig på gräset utanför 🙂

Söndagen var molnig och grå när vi vaknade så vi skippade dag nr två på djurparken. Packa ut i bilen, städa ur stugan och sen var det en nätt bilfärd hemåt. Vi hade en skön, avkopplande helg som vi alla uppskattade- mest lillskrot! Hit vill hon igen och hit lär vi återkomma!

Nu ska vi fortsätta njuta av sommarvädret på hemmaplan. Jag är ledig 2,5 vecka till och Matte jobbar endast tre skift på kommande 3,5 veckor så vi krämar ut det sista av semestertiden. Sally har skolats in på nya dagiset och än så länge så går det över förväntan, vi väntar bara på ett bakslag som garanterat kommer förr eller senare. Då vi är så mycket lediga framöver så blir det 15-timmarsveckor första tiden och det känns som en riktig mjukstart. Bäst av allt är att skolorna börjar om på måndag och yeeeay säger jag bara- äntligen återinförs lite rutiner i vårat liv!!

KRAM ❤️

En reaktion på “Lite kvalitetstid…